Checklists zijn ook wel 'receptenlijstjes' voor projecten. Welke ingrediënten heb je als projectleider allemaal nodig, om het project zo efficiënt mogelijk af te ronden. Het zijn je controle lijstjes. Checklists zijn heel nuttig: je ziet in één oogopslag waar je je geen zorgen over hoeft te maken. Ook als je maar de kleinste behoefte hebt aan een checklist, maak er dan eentje aan. Het gaat je werk zoveel leuker en lichter maken, omdat je zeker weet dat jij en je collega's niks meer gaan vergeten.
Wanneer is het handig om een checklist in te zetten?
Dit verschilt heel erg per organisatie. Je kan een checklist altijd inzetten, wanneer er dingen zijn die niet vergeten mogen worden. Ter inspiratie zullen we een aantal voorbeelden opnoemen:
Voor een werkopname / calculatie
Tijdens de werkvoorbereiding (wij hebben een template klaargezet)
Niet vergeten mee te nemen lijstje voor de werkvloer
Aansturing buitendienst, als werkbon met lijst van alle werkzaamheden
Om meerwerk bij te houden in een lijstje.
Opleverlijst / herstelpunten (straks verplicht omtrent Wet Kwaliteitsborging)